Melodikryss och äppelpaj (lättläst)

Melodikryss och äppelpaj (lättläst)

Beschrijving van het boek

/LÄTTLÄST/

Birgit bor på äldreboendet Solvillan. Sedan hennes vän och granne flyttade är det tråkigare på boendet. En dag flyttar en ny kvinna in. En Ulla, med sidensjal och vårdat språk. Elegant är hon, och så väldigt olik Birgit. Birgit blir på sin vakt. Kommer Sture, som Birgit tycker så mycket om, att gilla Ulla bättre än Birgit?

Varje lördag löser Birgit Melodikrysset med Emma i personalen. Klassisk musik är det enda de inte är så bra på. Men det visar sig att Ulla är det. Kanske behöver olika inte vara dåligt? Ulla har massor av idéer och visar sig vara precis den vän Birgit saknat. Snart är vardagen på Solvillan inte sig lik, utan full av bakning, kortspel och spirande kärlek.

Melodikryss och äppelpaj är en berättelse om att finna vänskap trots olikheter och om kärlek på ålderns höst.

Eli Åhman Owetz är en hyllad författare av feelgoodromaner. År 2022 fick hennes bok Sköna Maj Lättlästpriset. Samma år kom uppföljaren En jul tillsammans.



Lättlästnivå: 3 - Lätt